Vores fornemste opgave er at sikre, at folk får den hjælp, som de har brug for
Caféen er det første man træder ind i, når man besøger værestedet, Kontaktcentret Vesterbro. Der er som regel gang i køkkenet, og folk sidder ved bordene med kaffe eller mad. Det er et sted man kommer for at møde andre mennesker, bryde ensomheden og få noget godt at spise. Men Kontaktcentret Vesterbro, er meget mere end bare det.
Af Mads Andersen Høg
Med rådgivning og følgeskaber gør medarbejdere og frivillige en stor indsats for hjælpe brugerne med de udfordringer, der fylder.
”Vi oplever tit at et eller andet skaber frustration hos dem, der kommer ind. Så taler vi med dem og spørger ind til, hvad det kan være – og prøver at hjælpe dem,” fortæller Tine Thaning, der er forstander for Kontaktcentret Vesterbro.
Følgeskab til møder i kommunen eller med banken er noget af det, medarbejderne bruger meget tid på.
”Vores fornemste opgave er at sikre, at folk får den hjælp i andre instanser, som de har brug for og ret til. De mennesker, som bruger Kontaktcentret, har ofte langvarige og komplicerede sager i kommunen. De har bare ikke selv de ressourcer, der kræves for at holde styr på alle de ender, der skal mødes og for at kunne navigere i lovgivningen, så man er sikret et meningsfuldt forløb. Så der tager vi gerne med og bistår vores brugere. Det oplever vi, at mange synes, er trygt.”
Der kommer en jurist fire timer om ugen i Kontaktcenteret, som kan hjælpe med de mange paragraffer og procedurer, som socialt udsatte mennesker ofte kæmper med. Og en frivillig økonomisk rådgiver giver gode råd til at få pengene til at række længere, og vejleder i forhold
til den gæld, som mange er havnet i. Huset på Valdemarsgade bliver også brugt af Københavns Kommune til gruppeforløb for udsatte (§ 85-forløb), og på den måde bliver nye brugere også introduceret til Kontaktcenteret.
Artikel bragt i Årsberetningen 2022/2023